Asymmetric Investment Responses to Firm-specific Uncertainty
Julian Berner, Manuel Buchholz, Lena Tonzer
Abstract
This paper analyzes how firm-specific uncertainty affects firms’ propensity to invest. We measure firm-specific uncertainty as firms’ absolute forecast errors derived from survey data of German manufacturing firms over 2007–2011. In line with the literature, our empirical findings reveal a negative impact of firm-specific uncertainty on investment. However, further results show that the investment response is asymmetric, depending on the size and direction of the forecast error. The investment propensity declines significantly if the realized situation is worse than expected. However, firms do not adjust their investment if the realized situation is better than expected, which suggests that the uncertainty effect counteracts the positive effect due to unexpectedly favorable business conditions. This can be one explanation behind the phenomenon of slow recovery in the aftermath of financial crises. Additional results show that the forecast error is highly concurrent with an ex-ante measure of firm-specific uncertainty we obtain from the survey data. Furthermore, the effect of firm-specific uncertainty is enforced for firms that face a tighter financing situation.
Artikel Lesen
Internationale FuE-Standorte
Expertenkommission Forschung und Innovation (Hrsg.), Studien zum deutschen Innovationssystem Nr. 11-2013, Berlin,
Nr. 11,
2013
Abstract
In dieser Schwerpunktstudie wird die Internationalisierung von Forschung und Entwicklung (FuE) aus deutscher Perspektive untersucht. Aktuelle Trends wurden auf Basis der internationalen FuE-Statistik identifiziert. Darüber hinaus werden patentbasierte Indikatoren berechnet, die vor allen Dingen zu den Technologiefeldern der erfinderischen Aktivitäten deutscher Unternehmen im Ausland neue Erkenntnisse liefern. Eine mikroökonometrische Analyse gibt Aufschluss über die relevanten Standortfaktoren für ausländische FuE in Deutschland und der EU27. Zusätzlich wurden neue Befragungsdaten zu FuE deutscher Unternehmen an „neuen Standorten“ in Ost- und Mitteleuropa analysiert. Abschließend wurden an Hand eines Datensatzes europäischer multinationaler Unternehmen sowie der Fallstudie eines deutschen Konzerns strategische Faktoren und Managementpraktiken identifiziert, welche den Wissenstransferin multinationalen Unternehmen beeinflussen.
Artikel Lesen