Price Competition between an Expert and a Non-Expert
Jan Bouckaert, Hans Degryse
International Journal of Industrial Organization,
No. 6,
2000
Abstract
This paper characterizes price competition between an expert and a non-expert. In contrast with the expert, the non-expert's repair technology is not always successful. Consumers visit the expert after experiencing an unsuccessful match at the non-expert. This re-entry affects the behavior of both sellers. For low enough probability of successful repair at the non-expert, all consumers first visit the non-expert, and a 'timid-pricing' equilibrium results. If the non-expert's repair technology performs well enough, it pays for some consumers to disregard the non-expert a visit. They directly go to the expert's shop, and an 'aggressive-pricing' equilibrium pops up. For intermediate values of the non-expert's successful repair a 'mixed-pricing' equilibrium emerges where the expert randomizes over the monopoly price and some lower price.
Read article
Jobs in East German manufacturing sector – The difficult road to profitability and competitiveness
Hans-Ulrich Brautzsch, Hilmar Schneider
Wirtschaft im Wandel,
No. 3,
1995
Abstract
Die amtlichen Daten, die zur Beurteilung der Wettbewerbsfähigkeit ostdeutscher Unterneh-men herangezogen werden, leiden maßgeblich unter einem Aggregationsproblem. In der Durchschnittsbetrachtung führt das Nebeneinander von wettbewerbsfähigen und teilweise noch immer extrem unrentablen Betrieben zu dem verzerrten Eindruck eines generellen Wettbewerbsmangels ostdeutscher Betriebe. Ergebnisse eines sogenannten matched-pair-Vergleichs zeigten hingegen, dass bereits 1992 jeder neunte Betrieb in Ostdeutschland im Durchschnitt eine höhere Arbeitsproduktivität aufwies als ein vergleichbarer westdeutscher Betrieb. Angesichts niedrigerer Löhne ist der Anteil wettbewerbsfähiger Betriebe in Ostdeutschland noch weitaus höher anzusetzen.
Read article