Inhalt
Seite 1
Das ForschungsdesignSeite 2
Verhaltensänderungen könnten langfristig bestehen bleibenSeite 3
Endnoten Auf einer Seite lesenEndnoten
* Der vorliegende Beitrag erschien ursprünglich im COVID-19-Blog der London School of Economics und auf dem Internetportal Ökonomenstimme der KOF Konjunkturforschungsstelle der ETH Zürich. Grundlage des Beitrags ist das IWH-Diskussionspapier 8/2021 Alone at Home: The Impact of Social Distancing on Norm-consistent Behavior.
1 Vgl. Ludeke, S. G.; Vitriol, J. A.; Larsen, E. G.; Gensowski, M.: Personality in a Pandemic: Social Norms Moderate Associations Between Personality and Social Distancing Behaviors, in: Personality and Individual Differences, Vol. 177 (July), 2021, 110828.
2 Cohn, A.; Maréchal, M. A.: Priming in Economics, in: Current Opinion in Psychology, Vol. 12 (December), 2016, 17−21, liefern eine Übersicht über die Verwendung der Methode in den Wirtschaftswissenschaften.
3 Vgl. Krupka, E. L.; Weber, R. A.: Identifying Social Norms Using Coordination Games: Why Does Dictator Game Sharing Vary?, in: Journal of the European Economic Association, Vol. 11 (3), 2013, 495−525.
4 Vgl. Bicchieri, C.; Dimant, E.; Gächter, S.; Nosenzo, D.: Social Proximity and the Erosion of Norm Compliance. IZA DP No. 13864, IZA Institute of Labor Economics 2020.
5 Als Bundesnotbremse werden die im Infektionsschutzgesetz festgelegten inzidenzabhängigen bundesweiten Kontakteinschränkungen zur Eindämmung der COVID-19-Pandemie bezeichnet, vgl. https://www.bundesregierung.de/breg-de/suche/bundesweite-notbremse-1888982.
6 Vgl. Bicchieri, C. et al., a. a. O.
7 Statista: Daily Time Spent on Social Networking by Internet Users Worldwide from 2012 to 2020. Online unter https://www.statista.com/statistics/433871/daily-social-media-usage-worldwide/, Zugriff am 22.10.2021
8 Deutsche Welle: Working from Home: A New Status Symbol? Online unter https://www.dw.com/en/working-from-home-a-new-status-symbol/a-57797924, Zugriff am 22.10.2021.
9 Vgl. Kimbrough, E. O.; Vostroknutov, A.: Norms Make Preferences Social, in: Journal of the European Economic Association, Vol. 14 (3), 2016, 608–638.
10 Vgl. Müller, S.; Rau, H.: Economic Preferences and Compliance in the Social Stress Test of the Covid-19 Crisis, in: Journal of Public Economics, Vol. 194 (February), 2021, 104322.
11 Guiso, L.;, Sapienza, P.; Zingales, L.: Corporate Culture, Societal Culture, and Institutions, in: American Economic Review: Papers & Proceedings, Vol. 105 (5), 2015, 336−339.