Why Is the Roy-Borjas Model Unable to Predict International Migrant Selection on Education? Evidence from Urban and Rural Mexico
Stefan Leopold, Jens Ruhose, Simon Wiederhold
IWH Discussion Papers,
No. 16,
2023
Abstract
The Roy-Borjas model predicts that international migrants are less educated than nonmigrants because the returns to education are generally higher in developing (migrant-sending) than in developed (migrant-receiving) countries. However, empirical evidence often shows the opposite. Using the case of Mexico-U.S. migration, we show that this inconsistency between predictions and empirical evidence can be resolved when the human capital of migrants is assessed using a two-dimensional measure of occupational skills rather than by educational attainment. Thus, focusing on a single skill dimension when investigating migrant selection can lead to misleading conclusions about the underlying economic incentives and behavioral models of migration.
Read article
Durch eine Ausbildung erworbene Kompetenzen zahlen sich auf dem Arbeitsmarkt aus
Christina Langer, Jakob Peiffer, Simon Wiederhold
ifo Schnelldienst,
No. 7,
2023
Abstract
Ein Großteil der Jugendlichen in Deutschland beginnt nach der Schule eine duale Berufsausbildung. Die Inhalte dieser Berufsausbildungen und die dort vermittelten Kompetenzen sind bundesweit einheitlich in Ausbildungsplänen geregelt. Wir erfassen insgesamt mehr als 13 000 verschiedene Kompetenzen aus diesen Ausbildungsplänen, sowie deren genaue Lerndauer. Vor allem kognitive, soziale und digitale Kompetenzen, die während der Ausbildung erworben wurden, zahlen sich auf dem Arbeitsmarkt aus. Dabei steigen die Einkommenserträge höherer Kompetenzen über die Karriere hinweg an. Das zeigt unsere Analyse der Ausbildungsplandaten kombiniert mit administrativen Lohndaten des Instituts für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung (IAB) über einen Zeitraum von insgesamt 30 Jahren. Außerdem dokumentieren wir steigende Erträge von digitalen und sozialen Kompetenzen seit den 1990er Jahren, während die Erträge von kognitiven Kompetenzen nur geringfügig zugenommen haben.
Read article
Courses
Courses Courses are organised in coordination with partner institutions within the Central-German Doctoral Program Economics (CGDE) network. IWH organises First-Year Courses in…
See page
Homepage
IWH Summer Forecast: German economy still on the defensive – but first signs of an end to the downturn In the first half of 2024, signs of an economic recovery are increasing.…
See page
IWH Doctoral Programme in Economics
Why Doctoral Studies at IWH? The IWH Doctoral Programme in Economics – one of the Top 20 places to do a PhD ( INOMICS Career Guide 2023 ) The Halle Institute for Economic Research…
See page
Mission
The Halle Spirit We provide independent research on economic topics that really matter and aim to enrich society with facts and evidence-based insights that facilitate better…
See page
Student assistant (f/m/x) for 40‒60 hours a month (Financial Markets)
Stellenausschreibung Student assistant (f/m/x) for 40‒60 hours a month The Halle Institute for Economic Research (IWH) – Member of the Leibniz Association seeks to hire a student…
See page
IWH Doctoral Programme in Economics
Why Doctoral Studies at IWH? The IWH Doctoral Programme in Economics – one of the Top 20 places to do a PhD ( INOMICS Career Guide 2023 ) The Halle Institute for Economic Research…
See page
Courses
Courses Courses are organised in coordination with partner institutions within the Central-German Doctoral Program Economics (CGDE) network. IWH organises First-Year Courses in…
See page
Department Profiles
Research Profiles of the IWH Departments All doctoral students are allocated to one of the four research departments (Financial Markets – Laws, Regulations and Factor Markets –…
See page