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Can Germany’s economy stage an unexpected recovery?Steffen MüllerThe Economist, January 30, 2025
Der Klimawandel und die übermäßige Nutzung natürlicher Ressourcen stellen große Herausforderungen für eine nachhaltige Entwicklung auf der Erde dar. Auf Seite der Unternehmen besteht die Herausforderung darin, Wege zu finden, wie sie Ressourcen schonen und Emissionen senken können. Die Verbraucher wiederum haben über ihr Konsumverhalten Einfluss darauf, welche Produkte Unternehmen überhaupt absetzen können. Nachhaltiger Konsum ist somit ein wichtiger Baustein in der grünen Transformation. In einer jüngst als IWH-Diskussionspapier erschienenen Studie wird untersucht, inwiefern Inflationssorgen den Kauf von Bio-Produkten beeinflussen. Gerade in Zeiten stark steigender Preise könnte die Sorge über das eigene Budget die Sorgen über Klimawandel und Nachhaltigkeit in den Hintergrund treten lassen und sich somit negativ auf den Konsum von oft relativ teuren Bio-Produkten auswirken. Die Ergebnisse der Studie basieren auf einer Befragung von rund 1 200 Teilnehmenden sowie einem Feldexperiment zum tatsächlichen Einkaufsverhalten mit circa 500 Teilnehmenden. Die Ergebnisse zeigen, dass gerade Teilnehmende mit vergleichsweise geringerem Umweltbewusstsein und, damit einhergehend, sowieso schon niedrigerem Anteil an nachhaltigen Produkten nochmals erheblich weniger nachhaltige Produkte konsumieren, sobald sie mit Inflationssorgen konfrontiert werden.
We compare the effects of external financing shocks on patient mortality at nonprofit and for-profit hospitals. Using confidential patient-level data, we find that patient mortality increases to a lesser extent at nonprofit hospitals than at for-profit ones facing exogenous, negative shocks to debt capacity. Such an effect is not driven by patient characteristics or their choices of hospitals. It is concentrated among patients without private insurance and patients with higher-risk diagnoses. Potential economic mechanisms include nonprofit hospitals' having deeper cash reserves and greater ability to maintain spending on medical staff and equipment, even at the expense of lower profitability. Overall, our evidence suggests that nonprofit organizations can better serve social interests during financially challenging times.
The chief human resource officer (CHRO) role elevates people-related matters to the apex of the firm. Why do some companies’ leading management teams place so much emphasis on human resources while others do not? The present study argues that CHROs’ presence in the C-suite is driven by firms’ imitation of industry peers’ leadership structures as a response to uncertainty. The investigation also sheds light on the moderating role of environmental factors that can influence mimetic isomorphism in HR leadership. Through a longitudinal analysis of large listed firms between 2006 and 2020, the study shows a positive relationship between the prevalence of the CHRO position among firms’ peers and a focal firm having a CHRO in its top management. The results demonstrate that certain types of uncertainty serve as boundary conditions for such copying actions: Industry growth strengthens mimicking behavior while industry dynamism weakens it. There is no clear evidence for the moderating role of industry competition. The findings contribute a neo-institutional view of human resource structures in the top management and strengthen the bond between the strategy and human resource literature.