Loose (Interview)
When there were almost no flats in Halle yet ... Brigitte Loose about IWH's foundation and development Ms Loose, how did you experience the early days of IWH? Looking back, it was…
See page
Executive Board and Supervisory Board
Executive and Supervisory Board As a membership corporation the IWH is statutably divided into different functional units of organisation (Management and Boards) through which it…
See page
Research Clusters
Three Research Clusters Research Cluster "Economic Dynamics and Stability" Research Questions This cluster focuses on empirical analyses of macroeconomic dynamics and stability.…
See page
Tasks
Tasks of the IWH Guided by its mission statement , the IWH places the understanding of the determinants of long term growth processes at the centre of the research agenda. Long…
See page
Speed Projects
Speed Projects On this page, you will find the IWH EXplore Speed Projects in chronologically descending order. 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2021 SPEED 2021/01…
See page
Stock of fixed assets
Stock of fixed assets Gross fixed capital formation Gross fixed capital formation includes the purchase of permanent and reproducible fixed assets as well as created fixed assets…
See page
Projects
Our Projects 07.2022 ‐ 12.2026 Evaluation of the InvKG and the federal STARK programme On behalf of the Federal Ministry of Economics and Climate Protection, the IWH and the RWI…
See page
Population and labour market
Population and labour market Inhabitants are all people (Germans and foreigners) with permanent residence in federal territory (or in a Land). That does not include members of…
See page
Research Groups
Our Research Groups Banking, Regulation, and Incentive Structures Data Science in Financial Economics Econometric Tools for Macroeconomic Forecasting and Simulation Education,…
See page
Durch eine Ausbildung erworbene Kompetenzen zahlen sich auf dem Arbeitsmarkt aus
Christina Langer, Jakob Peiffer, Simon Wiederhold
ifo Schnelldienst,
No. 7,
2023
Abstract
Ein Großteil der Jugendlichen in Deutschland beginnt nach der Schule eine duale Berufsausbildung. Die Inhalte dieser Berufsausbildungen und die dort vermittelten Kompetenzen sind bundesweit einheitlich in Ausbildungsplänen geregelt. Wir erfassen insgesamt mehr als 13 000 verschiedene Kompetenzen aus diesen Ausbildungsplänen, sowie deren genaue Lerndauer. Vor allem kognitive, soziale und digitale Kompetenzen, die während der Ausbildung erworben wurden, zahlen sich auf dem Arbeitsmarkt aus. Dabei steigen die Einkommenserträge höherer Kompetenzen über die Karriere hinweg an. Das zeigt unsere Analyse der Ausbildungsplandaten kombiniert mit administrativen Lohndaten des Instituts für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung (IAB) über einen Zeitraum von insgesamt 30 Jahren. Außerdem dokumentieren wir steigende Erträge von digitalen und sozialen Kompetenzen seit den 1990er Jahren, während die Erträge von kognitiven Kompetenzen nur geringfügig zugenommen haben.
Read article